Aktiviteter‎ > ‎Nyheder‎ > ‎

Udenfor glideafstand

indsendt 24. mar. 2013 09.47 af Bjarne Engelstock   [ opdateret 24. mar. 2013 10.33 ]
Følgende indlæg er skrevet af en af klubbens elever, Kenn Jacobsen, der i slutningen af sæson 2012 blev en oplevelse rigere på en flyvetur i klubbens moderne 2-sædede svævefly over det sønderjyske.
 
 
Mit navn er Kenn Jacobsen og jeg er i gang med at erhverve mig et Svæveflyver certifikat i Flyvestation Skrydstrup Svæveflyveklub (FSS). Og i forbindelse med dette blev jeg en dag inviteret med på en tur i klubbens bedste svævefly af en af klubbens bedste strækflyvere, instruktør Peter Jensen.

Hidtil havde min flyvning kun været hvad man kalder ”rundt om flagstangen”. Jeg havde aldrig været længere væk end hvad man kalder glide afstand til pladsen, så brug af kort er helt unødvendig. Peter havde planlagt en tur fra Skrydstrup – Flensborg – Koldinghus – Åbenrå – Skrydstrup ialt 209 km. Jeg blev noget overrasket da jeg fik lov til at sidde i forsædet, så nu kunne jeg nyde hele turen fra første parket og uden at skulle bekymre mig om noget som helst.

Her ses vores tur
 
 
 

 

Efter at havde opnået en højde på 3300 fod i Skrydstrup, blev computeren startet og så begyndte taxameteret at tælle point til termikligaen.

 

 

Første glid gik helt til Rødekro og jeg må indrømme at DG 1000’eren flyver som en drøm. de smalle og slanke vinger skærer sig blidt igennem luften og man kan virkelig mærke hvad et glidetal på 46 betyder. På vej sydover mødte vi adskillige gode termikbobler og jeg gjorde ved flere lejligheder opmærksom på at her er der termik, men Peter sagde bare når man er ny og uerfaren så er man tilbøjelig til at tage al det termik med som man møder på sin vej, og dette giver ikke nogen særlig høj gennemsnitshastighed.

Men ved Åbenrå viste højdemåleren 2163 Fod så nu skulle der kurves. Termikken var god og wupti så gik det opad igen, jeg konstaterede ved denne lejlighed hvad lokalkendskab til området betyder.

Ved Åbenrå fik jeg pludselig øje på to rovfugle, og i løbet af nul komma fem så var de langt over os, jeg konstaterede hurtigt at disse er i besiddelse at bedre glidetal end os. Denne observation meddelte jeg til Peter hvortil han svarede, ”nu må du ikke pille al selvtilliden ud af mig”, de vejer sikkert også kun 5 kg.

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

Fra Flensborg til Haderslev forløb alting efter planen. Termikken var god, og der var det hvad man kalder ro i cockpittet.

Men ved Haderslev kunne jeg fornemme at Peter blev en lille smule bekymret for der var ikke det der ligner sky helt til Kolding. Vejret var skiftet siden vi var taget af sted, så nu skulle der regnes på glidetal, distance og synk, samt vurderes om skyerne i det fjerne virkelig står ind over Kolding. Vi tog chancen - det skal nok gå, men nu skulle der flyves økonomisk og det blev der.

 

 

 

 

 

 

 

På glidet fra Kolding til Haderslev gik det over stok og sten, og da vi passerede Vamdrup som er min hjemegn overvejede jeg endda om jeg skulle ringe til nogle af mine venner, for at spørge om de kunne se et svævefly, men jeg lod det være ved tanken.

 

 

 

Da vi nåede Åbenrå’s Enstedværk som var turens sidste ben, var termikken det man kalder for lidt slatten, og Peter havde da også sine problemer med at opnå tilstrækkelig højde. Men det lykkedes ham til sidst efter meget møje og besvær.

Så fik jeg styrepinden med ordre på at flyve os sikkert hjem til pladsen, UPS nu galt det om at flyve rent (dvs. snoren i midten), og holde øje med fartmåleren

Da jeg igen havde fast grund under fødderne kunne jeg konstatere at jeg havde tilbagelagt 209 km. På 3 timer og 14 min. Kun ved brug af naturens kræfter.

 

Flyveturen foregik 23-9-2012

Kenn Jacobsen

Vamdrup