INTRODUKTIONSAFTEN 13. SEPTEMBER

Introduktionsaften for alle med interesse for flyvning
Flyvestation Skrydstrup Svæveflyveklub byder velkommen til en aften, hvor du kan blive klogere på, hvad det vil sige at flyve svævefly i Danmark. Vi vil fortælle om hvilke muligheder du har for at blive pilot. Vi vil fremvise vores klubfaciliteter og vores mange forskellige fly. Og vi vil fortælle om vejret, og hvorfor solskin og skyer er så fantastiske.

Introduktionsaftenen er gratis


Hvis vejret tillader det, er der mulighed for en prøvetur med en instruktør i bagsæddet. Pris 200,- (Betaling kontant eller MobilePay)


Introduktionsaften afholdes:
            torsdag den 13. september 
            

Vi starter kl. 17:00. Vi mødes ved hovedvagten til Flyvestation Skrydstrup og kører i fællesskab til flyveklubben.



Kontakt næstformand Peter M. Jensen
telefon 2423 9133
jensen36.pj@gmail.com

For at deltage og starte som elev, skal du være fyldt 14 år og være ved almindeligt godt helbred. Og så må du max veje 110 kg inklusiv tøj og faldskærm.  


Vigtigt: Seneste frist for tilmelding til den pågældende dag, senest 2 dage før arrangementet. 


PRØVETUR I SVÆVEFLY
Hvis du ønsker at opleve en rigtig flyvetur, 
har du mulighed for at prøve en introduktionstur.
Flyveturen foregår i et tosædet svævefly, med dig i forsædet og en kompetent instruktør i bagsædet. 

Starten foregår ved spilstart (se video links nederst på siden).

Instruktøren sørger for at få flyet sikkert i luften. Herefter er det din tur til at styre flyet. Du får overdraget styrepind og pedaler, og under kyndig vejledning vil du kunne afprøve flyets flyveegenskaber. Når det er tid til at lande, overtager instruktøren igen.

Flyet du skal ud at prøve kræfter med, er vores helt nylakerede skolefly af mærket ASK-21. 
En ASK-21 er det perfekte skolefly, da det er meget stabilt, og stort set tilgiver selv de mest tåbelige manøvre.

Ud over skoleflyvning anvendes flyet også til stræk- og kunstflyving.



MEN ER DET IKKE SVÆRT AT FLYVE?
Nej, kan du cykle kan også lære at flyve. Imellem dine ben sidder styrepinden. Skubber man pinden 
fremad, sænker flyet næsen, flyet dykker og får derved mere fart på. Trækker man pinden tilbage, så hæver flyet næsen, flyet stiger mens farten tager af. Skubber man pinden til en af siderne, begynder flyet at krænge i den pågældende retning. I bunden af cockpittet sidder der et par pedaler til at finjusterer flyets position i forhold til vinden.

Til at hjælpe dig er der en masse fine instrumenter, der viser flyets høje og fart. Der er et variometer der viser, hvor meget flyet stiger. De fleste fly er udstyret med GPS/navigations computer. Der er en radio, så man kan tale med tårnet. Andet sikkerhedsudstyr: Transponder og Flarm ("mini radar")
 



FSS - Flyvestations Skrydstrup Svæveflyveklub

Flyvestation Skrydstrup Svæveflyveklub 
blev grundlagt i 1955, som et fritidstilbud til flyvestationens ansatte. FSS er i dag en moderne svæveflyveklub med ca. 70 medlemmer i alle aldre. Vi består af en blandet skare af instruktører, matrielkontrollanter, svæveflyvelederer, spilkører, og en masse fantastiske hjælpere.

Melder du dig ind i FSS, melder du dig også ind i et fællesskab, der bygger på godt kammeratskab og frivilligt arbejde.


Flyvning og pilotuddannelse foregår fra midten af marts til første weekend i November. Fra tirsdag og torsdag om eftermiddagen, samt weekender og helligdage fra morgenstunden.
Derudover kan der være fredagsflyvning med flyslæb og passagerarrangementer på andre dage.
Der afholdes også foredragsaftener, landingskonkurrencer, sommerlejer og fester.

Vi elsker at flyve, vi elsker at dele og vi elsker at lære andre at flyve. 

VEJEN TIL PILOTDRØMMEN
At blive pilot er en personlig udfordring, som kræver disciplin, respekt og koncentration. At kunne beherske et fly - både svævefly og motorfly - er en stærk oplevelse.

Uddannelsen til pilot er mulig for alle, og foregår i et hyggeligt klubmiljø, med flyvning i weekender og aftener i løbet af ugen, og teoriundervisning i vinterhalvåret. 
Selve uddannelsen sker med et hold af erfarne instruktør, hvor du hurtigt og sikkert lærer at flyve. Hvilken type flyvning du vælger er op til dig selv, hvor du kan vælge svæveflyvning, motorsvævefly eller Ultra Light. 

For at kunne starte på uddannelse til svævefly skal du være fyldt 14 år. For motorsvævefly skal du være fyldt 15 år. Du skal også igennem et lægecheck. 

Pilotuddannelsen er bygget op af række uddannelsesnormer:
A-normerne foregår som flyvning med instruktør i to-sædet skolefly: lære at flyve, lær at lette, lær at lande.       -Langsomflyvning, hurtigflyvnig, termikflyvning, positive og negative G, stall, spind, spiraldyk og afbrudte starter.
- Så er du klar til at gå solo.
- Under B-normerne skal du hovedsageligt flyve i en-sæddet fly og i det to-sædet fly med instruktør.
- Herefter går du til S-prøve og kan endeligt kalde dig pilot.




DRØMMEN OM AT FLYVE
Du ved det godt. Aller dybest inde. Der nederste i din bevidsthed gemmer sig en skuffe med hengemte og uforløste drenge- eller pigedrømme. Prøv at kig efter. Nej, ikke den med firmafodbold, ½ maraton og usandsynligt lange cykelturer. Kig igen. Der ja. Der er den. Drømmen om at flyve.
Drømmen om at svæve som de store fugle. Stige til vejrs ved at kurve som en musvåge på den samme energi som skyerne bliver skabt af.

Det handler om at leve i nuet. Når man hænger der oppe under skyerne med hele verden under sig, er der ingen plads til tanker om arbejde, familie og grundskyld.
 
Men er det nu noget der kan lade sig gøre i virkeligheden? Selvfølgelig kan det det. En omgang Pilot for en dag på Flyvestation Skrydstrup, så ved du hvad du er gået glip af. Så selv om du ikke fik startet som 14-årig, så er det slet ikke for sent. Prøv det.

Sådan en rigtig god spilstart, efterfulgt af en fænomenal udsigt, og så en perfekt landing. Det er bedre end helt fantastisk s.. Jeg siger det bare.

En sidste advarsel - har man først prøvet at hænge under en cumulus, så bliver det aldrig det samme at kigge skyer igen.