Bliv pilot

VEJEN TIL PILOTDRØMMEN
 
Svæveflyvning er en fritidsaktivitet for piger og drenge, kvinder og mænd.

At blive pilot er en personlig udfordring, som kræver disciplin, respekt og koncentration. At kunne beherske et fly er en stor oplevelse, og du vil komme til at prøve kræfter med flyet, naturlovene og vejret. Du vil lære en masse om dig selv og opleve at dine evner og begrænsninger vil udvikle sig.

Vores team af erfarne instruktører skal hurtigt få dig lært at flyve både godt og sikkert. Uddannelsen foregår i et hyggeligt klubmiljø, med flyvning i weekender og aftener i løbet af ugen, og teoriundervisning i vinterhalvåret. 

Når du først er blevet pilot, kan du relativt nemt blive omskolet fra svævefly til motorsvævefly eller motorsvævefly til svævefly. Dvs. du skal ikke gennemfører en hel ny pilotuddannelse, men kun lære en ny startmetode.
Hvilken type flyvning du vælger er op til dig selv. Vi tilbyder svæveflyvning, motorsvævefly og Ultra Light. 

Et svæveflyvecertifikat er et godt udgangspunkt, hvis du vil fortsætte en karrierer som professionel pilot.

Krav:
For at kunne starte på svæveflyveuddannelsen  skal du være fyldt 14 år. For motorsvævefly skal du være fyldt 15 år.
Du må max. veje 110 kg inklusiv tøj og faldskærm, og så skal du være ved almindelig godt helbred. 


Kontakt
For at komme igang med din pilotuddannelse, tag kontakt til formanden
Henrik Buur Rasmussen
Privat tlf. 27 28 02 34
Email: fss-formand@googlegroups.com


UDDANNELSEN
Pilotuddannelsen er bygget op af et helt fast program også kaldet uddannelsesnormer. Disse beskriver en række trin man skal igennem for at blive pilot. Først
gennemgås og trænes de enkelte øvelser. N
år du over for instruktøren har vist at du mestre de enkelte punkter, rykker du videre til næste trin.

A-normer 
A foregår som flyvning med instruktør i to-sædet skolefly. Du skal lære at flyve, lære at lette, lære at lande.  
Så kommer: langsom- og hurtigflyvnig, termikflyvning, positive og negative G, stall, spind, spiraldyk, afbrudte starter, disponering af flyvning, mærkelanding.

Så er du klar til at gå solo.

B-normer 
På B skal du hovedsageligt flyve i en-sæddet fly, hvor du øver og viser at du selv kan udfører alt det du lærte under A normerne. Der vil også være flyvning i det to-sædet fly med instruktør, hvor i sammen finpusser, det lærte.

I løbet af vinterhalvåret afholdes teoriundervisning, som afsluttes med en prøve. Du skal også igennem et lægecheck.


Når A og B normer er gennemført, samt teorien er bestået, så er du klar til S-prøve og kan endeligt kalde dig pilot.




FLYET OG DEN FØRSTE FLYVNING

Din skoleflyvning kommer til at foregå i et tosædet svævefly, med dig i forsædet og en kompetent instruktør i bagsædet. 

Starten foregår ved spilstart (se video links nederst på siden).

I starten vil instruktøren sørger for at få flyet sikkert i luften. Herefter er det din tur til at styre flyet. Du får overdraget styrepind og pedaler, og under kyndig vejledning vil du kunne afprøve flyets flyveegenskaber. Når det er tid til at lande, overtager instruktøren igen. Senere er det selvfølgelig dig der kommer til at starte og lande og alt det imellem.

Flyet du skal ud at prøve kræfter med, er vores helt nylakerede skolefly af mærket ASK-21. 
En ASK-21 er det perfekte skolefly, da det er meget stabilt, og stort set tilgiver selv de mest tåbelige manøvre.

Ud over skoleflyvning anvendes flyet også til stræk- og kunstflyving.


MEN ER DET IKKE SVÆRT AT FLYVE?
 

Nej, kan du cykle kan også lære at flyve. 

Foran dig sidder styrepinden. Skubber man pinden fremad, sænker flyet næsen, flyet dykker og får dervedmere fart på. Trækker man pinden tilbage, så hæver flyet næsen, flyet stiger mens farten tager af. Skubber man pinden til en af siderne, begynder flyet at krænge i den pågældende retning. I bunden af cockpittet sidder der et par pedaler til at finjusterer flyets position i forhold til vinden.

Til at hjælpe dig er der en masse fine instrumenter der viser flyets høje og fart. Der er variometer der viser hvor meget flyet stiger. De fleste fly er udstyret med GPS og navigationscomputer. Der er en radio, så man kan tale med tårnet. Andet sikkerhedsudstyr: Transponder og Flarm ("mini radar")
 


FSS - Flyvestations Skrydstrup Svæveflyveklub

Flyvestation Skrydstrup Svæveflyveklub 
blev grundlagt i 1955, som et fritidstilbud til flyvestationens ansatte. FSS er i dag en moderne svæveflyveklub med ca. 70 medlemmer i alle aldre. Vi består af en blandet skare af instruktører, matrielkontrollanter, svæveflyvelederer, spilkører, og en masse fantastiske hjælpere.

Melder du dig ind i FSS, melder du dig også ind i et fællesskab, der bygger på godt kammeratskab og frivilligt arbejde.


Flyvning og pilotuddannelse foregår fra midten af marts til første weekend i november. Fra tirsdag og torsdag om eftermiddagen, samt weekender og helligdage fra morgenstunden.
Derudover kan der være fredagsflyvning med flyslæb og passagerarrangementer på andre dage.
Der afholdes også foredragsaftener, landingskonkurrencer, sommerlejer og fester.

Vi elsker at flyve, vi elsker at dele og vi elsker at lære andre at flyve. 


DRØMMEN OM AT FLYVE

Du ved det godt. Aller dybest inde. Der nederste i din bevidsthed gemmer sig en skuffe med hengemte og uforløste drenge- eller pigedrømme. Prøv at kig efter. Nej, ikke den med firmafodbold, ½ maraton og usandsynligt lange cykelturer. Kig igen. Der ja. Der er den. Drømmen om at flyve.
Drømmen om at svæve som de store fugle. Stige til vejrs ved at kurve som en musvåge på den samme energi som skyerne bliver skabt af.

Det handler om at leve i nuet. Når man hænger der oppe under skyerne med hele verden under sig, er der ingen plads til tanker om arbejde, familie og grundskyld.
 
Men er det nu noget der kan lade sig gøre i virkeligheden? Selvfølgelig kan det det. En omgang Pilot for en dag på Flyvestation Skrydstrup, så ved du hvad du er gået glip af. Så selv om du ikke fik startet som 14-årig, så er det slet ikke for sent. Prøv det.

Sådan en rigtig god spilstart, efterfulgt af en fænomenal udsigt, og så en perfekt landing. Det er bedre end helt fantastisk s.. Jeg siger det bare.

En sidste advarsel - har man først prøvet at hænge under en cumulus, så bliver det aldrig det samme at kigge skyer igen.